Vem är jag för Alexander?

I Aftonbladet idag diskuteras det vad man ska kallas av sin partners barn från tidigare förhållande! Någon som kallar sig Korvas  har i sin blogg utlyst en tävling i vilket namn som passar bäst. Han dissar namn som styvpappa, bonusmamma, låtsasmamma och plastpappa. Håller verkligen med honom om att dessa namn inte är bra, men jag vet heller inte vad man ska kalla sig. Styvmamma låter så otroligt elakt och de andra namnen låter som på låtsas. Jag har aldrig sagt styvson till Alexander, eller något av de andra namnen. För mig är han Alexander, Rafaels son och mina barns bror. Vad jag ska kallas vet jag inte. Brukar mest presentera mig som Alexanders pappas fru!

Tycker också att ordet "halvsyskon" är illa och det säger jag heller aldrig om Alexander. Han är Emilias och Leonie bror, inget annat. Dessutom högt älskad bror. Om det är väsentligt för sammanhanget kan jag lägga till att han har en annan mamma än mig.
Emilia har väldigt länge haft svårt för att förstå detta med Alexanders familj. Hon vet att han är hennes bror och att Veronica är hans mamma, men det tog lång tid innan hon förstod att Raffa var hans pappa. Hon trodde att det var Robban som var pappa, men att han ändå var hennes bror :)
När jag förklarade att pappa och Veronica har bott ihop och varit kära, började hon och skratta och sa att jag var lite knasig!

Inte alltid så lätt att förklara alla turer för ett barn!



 

Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: Helen

Jag håller helt med att ska man prata om sina sk bonusbar så föredrar jag att bara säga namnet. Vill någon veta hur släckt förhållandena är så räcker det nog i dagens samhälle att säga att det tex är hans son. För folk förstår väll då att det inte är min son.

2008-11-28 @ 16:10:59
Postat av: Vicki

Det är svårt vad man ska säga. Fast jag tycker inte heller om dem här orden.



Min Hampus har jag i ett tidigare förhållande. Han säger Jonas till min nya inget annat och Jessika till sin pappas nya.



Sedan har jag sagt att alla är syskon här. För Amelia(min dotter) höll på ett tag att hon och Hampus bara var halvsyskon. Fast nu förstår hon bättre när hon blivit äldre.



Kostar det så mycket med ett julbord i Göteborg?



Här är det också olika priser, brys på vart man går. Fast där vi ska ha våran julfest ligger det runt 275kr/person. Har aldrig prövat stället förut men får väl se hur det är.



Vicki

2008-11-28 @ 23:07:59
URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com
Postat av: Helena

Tack så hemskt mycket för presenten. Sofia blev jätteglad för den :-). Kortet var ju åxå hur fint som helst.



Kramar om massor! // Helena

2008-11-29 @ 00:00:35
URL: http://mysunshine.bloggagratis.se

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback