Fy för lögner!

Aftonbladet och Wendela tar idag upp något som jag INTE gillar! Kolla HÄR!

En arbetsförmedlare rekommenderar att kvinnor ska ljuga om sin graviditet när hon söker jobb. Blir galen när jag hör om kvinnor som gör så! Ok, jag kan köpa att det i vissa fall måste gå till så, men det ska verkligen inte vara något man rekommenderar. Är själv arbetsgivare och hade någon sökt jobb hos mig och ljugit för mig under vårt första möte hade jag tappat all respket för den personen direkt! Att vara arbetsgivare/tagare handla om att trivs ihop, ha respekt för varandra och kunna samarbeta bra. Allt detta faller med en sån lögn. 

Däremot hade jag ABSOLUT kunnat anställa en gravid kvinna! Det är inga problem bara jag VET förutsättningarna. 
Möjligen är det så att stora företag med mängder av anställda, inte behöver drabbas så hårt av en gravidlögn men i ett mindre företag där alla är beroende av varandra ställer det till det rejält. 

För två år sedan skulle jag för första gången anställa en kvinna, har nästan bara män på vårt företag. Jag var själv gravid och behövde någon som kunde ta min plats när jag var borta. Personen ifråga skulle jobba parallellt med mig under 3 månader och sedan sköta mina uppgifter själv. Det finns ingen annan på vårt företag som kan det jag gör. Jag var med andra ord VÄLDIGT beroende av att denna person skulle fungera. Hade annons och bokade tid för interjuv med 5 personer, fyra unga tjejer och en dam på 50 år. Under denna tid läste jag ofta på www.familjeliv.se och där verkar de flest tjejer tycka att det är SJÄLVKLART att man ska ljuga om en graviditet. Men den informationen i bakgrunden valde jag att anställa den 50 åriga damen ( som jag gillade mycket ). 
Jag hade haft mer gemensamt med någon av de unga tjejerna och vi kunde haft jättetrevligt på jobbet men jag vågade inte, hade den jag anställt varit gravid och lämnat mig/företaget efter några månader hade min egen mammaledighet gått åt helvete! 

Det blir lätt en ond cirkel av detta. Tjejer ljuger och arbetsgivarna vet nu om detta och ingen vågar anställa en tjej i "gravidålder", vilket leder till att fler tvingas ljuga!

Nästa år hoppas jag åter kunna anställa en tjej på mitt kontor för att avlasta mig. Jag tar GÄRNA emot dig, garvid eller inte, BARA DU SÄGER SANNINGEN!


 
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: Annelie

Men JISSES, ja kan man säga nåt annat...!!??

Inte fasen ska man väl DÖLJA att man är gravid när man söker jobb.

En sån sak skulle jag ALDRIG ljuga om.. vadå glad arbetsgivaren blir på mig då den dagen det kommer fram..

Nääee.. nu får fasen i mig AF ge sig.. men det kanske kommer från denna regering som sitter nu att SÅ ska DET vara.. suck

Jag förstår dig fullt ut att du hellre anställde denna 50-åriga kvinna.

Stackars ungdomar idá som ska ut på arbetsmarknaden.



Ha en underbar fortsättning på dagen.. // Kram Annelie

2008-11-19 @ 10:48:45
URL: http://minegen65.blogspot.com

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback