Kvotering av kvinnor i arbetslivet?

http://www.aftonbladet.se/wendela/jobbet/article3704265.ab

Idag kan man läsa i Aftonbladet att Meg Tivèus anser att kvinnor bör kvoteras in på arbetsplatser och styrelser.
Jag skulle själv aldrig vilja ha ett jobb som jag fått därför att någon kvoterat in mig. Jag vill ha jobbet för att jag är bra på det jag gör, jag är driver och ambitiös, jag jobbar snabbt och effektivt.
Jag är en grymt bra arbetare rent ut sagt!

Visst vore det bra om männen inte var så trångsynta när de ska anställa någon, men jag tror också att det vore bra om många kvinnor skaffade sig redig pondus och självförtroende nog att veta hur bra de är. Jag tror också att detta går lite hand i hand men det jag skrev för några dagar sedan, att vi måste bli mer jämställda hemma. Så länge kvinnor VILL ha all föräldraledighet, VILL ansvara för VAB dagar och arbeta kortare dagar är det nog svårt att få ett jobb som kräver mycket ansvar, det är ju inte ens vad många vill ha!

Jag tror nog att vi kvinnor tar på oss "hemmafrurollen" och sedan anpassar oss efter den. Om vi kvinnor vill upp till toppen måste vi nog räkna med att offra en del av familjelivet, vilket inte många vill. Då kan vi heller inte klaga på att vi inte får vara där uppe. Vi kan heller inte klaga på att männen inte är hemma mer med våra barn!

Vad vill du göra? Karriär på toppnivå? Se då till att gör din man jämställd och KRÄV att även du får ta plats i yrkeslivet.
Skaffa dig den utbildning/erfarenhet som krävs och visa hela världen hur bra DU är.
DU ÄR BÄST inom detta och DU vill ha jobbet, som den människan du är. Man eller kvinna!






Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: Vicki

Oj, vad många inlägg du har skrivit sedan jag var här inne sist. Du är duktig på att skriva!!



Har ni gift er nyligen?



Ha det bra,Vicki

2008-11-06 @ 20:17:01
URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback