Det råder tystnadsplikt i mitt hus

Till mamma och barnens mormor: Sluta läs om du inte vill höra lite kritik!

VI hade underbara jular hemma när jag var liten. Släkten är inte så stor med mormor fyllde vår familj så det räckte och blev över. Jag kan se henne framför mig när hon kom gående från bussen, i slänten, med sin långa päls, pälsmössa och sin handväska och så då mänger av julklappar. Mamma lagar underbar mat och vi hade pynt överallt. Pappas val av julgran var väl inte alltid det bästa men den blev fin när vi hade hängt upp alla kulor!
MEN, det finns en sak som jag INTE tyckte om och det var detta tjat om att vi fick för många julklappar. Nästa år skulle det minsann dras ner på mängden. Det var lite onödigt att vi fick så många.

Nu är jag mamma själv och har LOVAT att inte göra det misstaget. Julafton är för barn det STÖRSTA dagen på året. Finns inget som slår den. De bygger upp förväntan inför denna dag och de längtar efter sina julklappar och tomten. Att slita upp paket och dra i snören är GULD värt för små barn.
Det är väldigt få år som denna glädja finns. När de är 0-2 år har de inte riktigt koll och några år senare så önskar de sig större och dyrare grejer och mängden paket minskar.
Mina tjejer är 2 år och 4,5 år. De är i den perfekta alltförmångajulklapparåldern!
Jag har nu suttit i 4 timmar och slagit in julklappar till tjejerna, och jag är inte klar ännu. De kommer att få mängder med papper och snören att dra i. Och jag är STOLT över mg själv som gör detta jobb. Jag ska njuta för fullt när jag ser deras glädje. Även om de får mängder av saker så är det smågrejer och väldigt mycket är sånt de ändå behöver. I paketen ligger nappar, nattlinnen, bestik, påslakarn, strumpbyxor mm mm mm........

Vissa sekunder av dessa 4 timmar har jag fått dåligt samvete över att jag skämmer bort tjejerna, men det har jag snabbt slagit bort. Under 364 dagar om året uppfostrar jag mina tjejer ganska strängt. De får lära sig att städa, plocka undan efter sig, tacka för det de får, vara artiga och snälla. En dag på året har jag rätt att släppa allt!
Ofta pratar man om att man ska tänka på barnen i Afrika eller de som lever i krig. För den sakens skull kommer jag att sänka pengar till välgörenhet nu inför jul och jag ska rensa bland kläder och leksaker som vi inte längre behöver och sänka det vidare till andra behövande. 

Så, till er som kommer att besöka vårt hem från nu och fram till jul: 
Jag VET att det är mycket julklappar, Jag VET att jag skämmer bort tjejerna lite. Jag VET att det finns barn som far illa. 
Ni får gärna ha åsikter om att barnen får för mycket  MEN INTE I MITT HUS! Det får ni ta bakom vår rygg!

Här inne råder tystnadsplikt och här njuter vi av julstämning, förväntan och härliga dofter!


Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: issa

Oja håller med så ser min julafton också ut massor av julklappar till alla jul mys och massa gott jul godis! är i slutet av tonåren nu och tycker fortfarnade de är lika härligt med många julklappar en att bra några få med fina grejer. Hoppas din jul blir bra :) < 3

2008-12-14 @ 15:25:31
Postat av: Liisa

Du har såååå rätt!

Blir så less på när mina föräldrar klagar på att det är för mycket julklappar, eller oj vad du är bortskämd osv osv. suck



Jätte bra skrivet!

2008-12-14 @ 15:42:26
URL: http://theliisa.blogg.se/
Postat av: Sessan ♡

Thats why i love this blogg!!!!



Underbart jag jublar, för jag känner exakt likadant!



Orkar inte höra gnället helt enkelt.



Miljoner kramar

2008-12-14 @ 16:46:55
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: S

Man skall få skämma bort barnen, det är det som är meningen, bara man är lite sträng annars så.

Postat av: Anonym

Har Emilia varit borta över natten? Visste du inte att hon skulle sova borta??



Man oroar sig alltid över sina barn antingen dem är stora eller små.



Du berättar att du skämer bort dina flickor på julafton. Hur många paket köper du till dem??



Vicki

2008-12-14 @ 20:10:22
Postat av: Åsa Wojtowicz

Vicki:

Emilia var kvar på den festen vi var på tillsammans med sin pappa.

Jag gick hem tidigare med Leonie.

Gällande julklappar så är det säkert 20 var åt dem just nu!

2008-12-14 @ 21:11:03
URL: http://wojtansblogg.blogg.se/
Postat av: Marcus

Din mamma var helt före sin tid

LESS IS MORE

Tänkte hon redan då.

2008-12-15 @ 17:26:38
Postat av: Kvastskatan

Håller helt med du! Det där är den perfekta åldern att göra hela dan till ett enda stort äventyr.. med massor av paket! Dom är ju inte ens dyra i drift i den där storleken.. å allt kan slås in. Just det där att slå in saker dom ändå behöver å ändå skulle ha fått så pakethögen växer på alla längder å bredder.. är ju ett ypperligt sätt att kombinera nytta med nöje! Varför göra livet tråkigare än det behöver vara?

2008-12-16 @ 10:06:49
URL: http://zetterkvasten.spacegirls.se
Postat av: Cissi

Tänk om fler kunde tänka som du. Julen är till för att glädja barnen men den glädjen dränks ofta i tjafs om hur mycket julklappar barnen ska få, att de inte är tacksamma och vem som ska fira jul vart. Nästa år ska det bli ändring har jag lovat mig själv. Det är mina barns jul och jag och mannen ska rätta mig efter dem!



Kram och God Jul

2008-12-17 @ 09:31:11
URL: http://www.ceciliah.se

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback