Barnens vänner


Är supernöjd med mitt köksfönster med de nya blommorna jag köpte hem idag.
Ljuslyktan köpte jag i somras i en butik i Varberg där det var 50% på allt.
Jag var i extas och shoppade som bara den! Hade med mig min duktiga inredningskompis
Linda som gav mig tips och ideèr om vad jag borde köpa till mitt hem.



Barnen hade haft det jättebra på dagis idag. Deras polskaundervisning var igång direkt och idag har de lärt (?) sig snögubbe och fågel! De tog med sig en kompis hem redan första dagen. De vill nästan alltid ta med sig någon hem, men det finns en sak jag inte kan föstå. Den tjejen de hade med sig hem idag och som har varit med hem många gånger, fungerar aldrig. Det är inget som helst fel på den lilla söta tjejen, bara det att hon och Emilia inte leker bra ihop. De är så bestämda bägge två och det går inte ihop. Var femte minut kommer kompisen till mig och skvallrar om något som Emilia gjort och som hon inte är nöjd med. Det brukar sluta med att de leker i var sitt rum. Idag tog jag bägge åt sidan och försökte prata med dem. Frågade varför de ville leka jämt när de ändå inte är sams och leker. Jag sa att det kanske var bättre om jag ringde kompisens mamma och bad henne hämta tjejen. Då började de helt plötsligt leka jättebra. Med barn kommer hela tiden nya ämnen som man ska "lära" sig. Jag vet inte alltid hur jag ska hantera allt och detta är en sak som jag har undrat över. Första gångerna det kom hem kompisar hit var jag livrädd att de skulle tycka att jag var en dum mamma, jag lät dem nästan få helt som de ville. Med lite mer erfarenhet vet jag nu att det inte fungerar så bra. Jag är också rädd för att något barn ska bli utanför så ibland när Emilia vill att någon ska med hem kan jag gärna ta ytterligare ett barn för att ingen ska vara ensam kvar på dagis.Min största rädsla är att mina tjejer inte ska få kompisar eller bli mobbade, det vore en mardröm. Vi bor lite off, när det gäller dagis placering. Nästan alla barn på vår avdelning bor på en och samma gata och de kan leka för fullt utan föräldrars inblandning. Vi måste köra bil till dagis och Emilia är beroende av skjuts för att kunna leka. Detta har gjort att jag är extra mån om att alltid säga ja när något barn vill följa med oss hem. Där vi bor finns en hel del barn, men ingen som är lika gammal som Emilia. Med Leonie kommer jag inte behöva bekymra mig lika mycket. Hon föddes tillsammans med 4 andra barn i vår lilla hål, vi var visst grymt synkade där!

 Vad har ni andra för tankar gällande Era barns vänner?
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: TOOVE'

Åh jag vet, ÄLSKA göteborg :D

2009-01-07 @ 20:45:13
URL: http://toveap.blogg.se/
Postat av: Perfektion by Emma

- de beror på vad du anser är lyx. tror att den va från vagabond.. typ 1200:- kram!

2009-01-07 @ 20:47:37
URL: http://perfektion.blogg.se/
Postat av: Perfektion by Emma

- fel fel fel. vagabond men priset var lite högre. 1500. men grymt snygga. tror jag ska spana in dem.. kramar

2009-01-07 @ 20:53:38
URL: http://perfektion.blogg.se/
Postat av: Sessan

Åhhh vad fint ditt fönster är!! SNYGGT SNYGGT SNYGGT.



Usch det är jobbigt sånt där små tjafs hela tiden, känner igen det från tiden jag jobbade på dagis & säger "typiskt små tjejer"....



Kan inte säga att jag haft det så en ända gång med min kille & hans vänner. Bråkade dom så klappade dom på varandra & så var det bra liksom harkel



Men maj gadd, Cornelia min syrras dotter på 6 år & hennes väninnor kan föra ett gnäll leven alltså. Så du är nog inte ensam om problemet om det är någon tröst.



KRAM SÖTA

2009-01-07 @ 21:00:27
URL: http://www.sessanochprinsessan.com
Postat av: Agnieszka

Nova har ju inte vänner som följer med hem från dagis ännu... men det kommer ju!

En fråga bara... är ni från Polen?

kramar

2009-01-07 @ 21:24:51
URL: http://agnieszka.blogg.se/
Postat av: Helen

Svårt det där med kompisar. Man vill ju gärna vara den där roliga mamman som alla barnen i området tycker så mycket om. Men utan regler fungerar det inte och man är väll i och för sig inte sämre mamma för att man har regler. Frida har mycket vänner här och ibland är dom 3 flickor som leker . Då händer det titt som tätt att en blir lite utanför ( tjej syndrom ). Det tycker jag är jobbigt för man vill ju att alla ska trivas. Är också jätte rädd att dom ska bli mobbade och stå utan vänner.

2009-01-08 @ 00:03:17
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Annika

När Linus var mindre, var jag precis som du, försökte även "välja" vilka han skulle leka med... funkar inte idag. Han leker med de han själv vill och är tyvärr ibland lite elak och ratar några killar som det här mamma hjärtat bultar lite extra för, som ingen någon gång vill leka med...



Men det är ju så... även hur mkt vi pratar om det här hemma så har det ingen effekt... Linus tror att om han leker med det lite mer utsatta killarna, att det i sin tur leder till att ingen vill leka med honom :-(



Med Mathilda har jag ännu inte oroat mig ens... bara i det här blockat/kvarteret av 8 hus, men bakgårdarna mot varandra... finns det 5 barn födda under samma år. Tyvärr går alla på olika dagis.



Kramis

2009-01-08 @ 00:05:18
URL: http://duracellmamman.se
Postat av: Cissi

Visst är det en av de största mardrömmarna man har som föräldrer att ens barns ska bli utanför. Skulle kunna skriva ett låååångt inlägg om detta men det får bli bakom lösen på min sida i sånna fall.



Kram!

2009-01-08 @ 09:05:30
URL: http://www.cecilia.se

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback