Jag fick en underbar eftermiddag och kväll.

Med tanke på mitt tidigare inlägg så kommer här resultatet av min eftermiddag. Som bonus även min date med min man!

Åkte tidigare från jobbet för att hinna handla innan jag hämtade barnen. Det är ett enkelt sätt att avstyra jobbiga minuter!
När vi kom hem lekte vi ute och det var en underbar solig eftermiddag!

Här leker barnen affär i grannarnas lekstuga!


När vi kom in lagade vi mat tillsammans. Då hade jag redan bestämt med Raffa att vi skulle ha en date på kvällen så jag fixade mat enbart till barnen. Tjejerna hjälpte mig att laga till potatismos, kyckling och kokta bebismorötter.

Att sitta på köksön och hjälpa mig med maten är en höjdare för tjejerna!



Sedan var det dags för ett bad. Istället för att passa på att städa så satt jag med tjejerna hela tiden och sjöng sånger!
Precis så som jag ville ha det idag!



Efter badet kom Raffa hem och han sövde bägge tjejerna. Jag påbörjade vår middag och det är verkligen något jag njuter av!
Laga mat i lugn och ro!

Fixade varsin skål med sallad på machè, cocktailtomater, röd lök och getost! På min hällde jag olivolja och balsamico, Raffa vill ha sin naturell. Att då ha varsin skål är perfekt. Strö gärna lite gourmetsalt på, men tänk på att ta på det i sista sekund. Om du häller på saltet för tidigt så drar saltet ur vattnet ur salladen och den blir utan konsistens. Man kan även ringla lite Acasiahonung på denna sallad! Ljuvligt gott.


Det finns en sak som jag anser mig bäst i världen på och det är risotto!
Utmanar gärna alla Sveriges toppkockar, såsom Mannerström, Thörnström och Lallerstedt!
Fick mig en utbildning av mitt ex, som också är en duktig kock, och sen har jag utvecklat hans recept.

En av ingredienserna är Italiens "guld" Parmesan!


Så här gör man världens bästa risotto!

Fräs charlottenlök i olivolja.
Tillsätt Arborioris och låt dessa förvälla lite i oljan.
Slå på ca 1 dl vitt vin.
Salt och pepper.
Låt småkoka under konstant omrörning på svag värme väldigt länge.
Tillsätt lite vatten hela tiden vartefter det kokar bort.
Mitt ex sa att i Italien anses de viktigt att röra runt med ett träbestik, så det gör jag alltid!
Tillsätt lite skal från en riven citron samt även lite av dess juice.
När riset är färdig kokt, ta bort det från plattan och tillsätt mängder av parmesan!

En ljuvligt god risotto är nu klar!
Man kan välja att smaksätta den efter eget önskemål. Idag slängde jag i Svenska kantareller och det var fantastiskt. Prova även sparris, annan svamp, musslor....
 
Stekte två skivor oxfilè lätt blodiga.
När du steker kött så finns ett enkelt knep på hur du ska veta när köttet är klart. Peta på köttet, det ska kännas som....
För att få välstekt - din haka
För att få medium stekt - din näsa
För att få blodigt - din kind.

Jag gillar blodigt bäst, och det ser du ganska klart när köttsafterna börjar rinna ur köttet.
När det stekt färdigt brukar jag lägga köttet i folie någon minut för att "dra till sig" innan jag serverar!

Sist men inte minst, lägg dina tallrikar i varmt vatten alt värm dem i micron, så slipper du lägga upp mat på iskalla tallrikar och på så sätt kyla ner din mat för snabbt!



Efter en underbar eftermiddag fick jag en lugn och romantisk date med min man! Det behövde vi verkligen.
God mat, gott vin, färska rosor på bordet och en snygg man kan göra underverk med ens liv!






Ps alla tjejer. Bakom mannen som vaknar lite sur, inte fäller ner stolssitsen, jobbar för mycket, fiser för ofta, inte ser dig, finns den mannen som du blev störtförälskad i!
Just framför dig står han som fick din mage att slå extravarv. Mannen som du inte fick nog av. Mannen som du gjorde allt för att få. Mannen som du skulle älska för alltid.
Det är samma man idag men han kan var lite förklädd ibland!
Glöm inte att se bortom alla krav. Leta och finn den snyggingen som gör dig pirrig i magen!

Sov så gott, dröm sött!
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: RAFAEL

Hoppsan! Underbart att höra att det finns hopp för en man!

Även som att fisa ,rapa och bete sig ogruvligt kanske inte är jag....

2008-09-18 @ 23:33:31
URL: http://wojtansblogg.blogg.se/
Postat av: Cinsaga

Lite vardagsromantik är aldrig fel ! Låter mysigt

2008-09-19 @ 16:04:21
URL: http://www.metrobloggen.se/cinsaga

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback