Nu sover barnen ( och mannen )

Tyst och lugnt här hemma!
Jag och tjejerna har dansat till vår dvd skiva här hemma idag. Leonie var väldigt trött och ville helst bara sitta i mitt knä och mysa, vilket är väldigt trevligt. Hade bestämt mig för att vara den "perfekta mamman" idag. Hämtade tjejerna, glad som en lärka, och vi sjöng hela vägen hem. Busade, dansade, kramades, skojade och gjorde ALLT för mina små tjejer.
Sen sprack det den sista halvtimmen......

Vad är det som gör att barn måste VÄGRA att äta?
Varför ska varje måltid vara ett evigt tjatande?
Vad kan jag göra för att slippa spåra ur varje middag?

Om någon har svar på dessa frågor tar jag TACKSAMT emot dem :)

Jag tjatar.
Jag gör hjärtan av gurkor.
Jag skriver EMILIA med ketchup.
Jag köper fina tallrikar.
Jag köper roliga bestik.
Jag lagar GOD mat.
JAG GÖR ALLT...... inklusiv HOTAR mina barn! ( Hatar att hota, det leder ju verkligen inte till nått!)

I morgon ska jag prova på ett knep som jag läste i en tidning. Det var en barnpsykolog, minns ej vem, som tipsade om att man skulle strunta i att laga mat till barnen en kväll. Man skulle laga god mat till sig själv och mannen, duka fint och sätta sig i lugn och ro och äta. Då skulle barnen komma och fråga varför de ej får någon mat, och jag ska då svara att de slipper äta idag eftersom det ändå inte är något de vill ha!
Undrar just om det fungerar? Största problemet är ju att det finns inget man är så svag för som när de kommer och säger att de är hungriga! Ska jag då klara av att säga nej?
Emilia har vägrat äta ett antal gånger och sedan kommit innan hon sak sova och be om en smörgås. Det GÅR INTE att neka! Att neka mitt barn mat, svider i mitt hjärta. 

Hur gör ni andra mammor?
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: Linda

Såg att du kikat nu! Trevligt!Tack ska du ha! Man gör vad man kan :)

2008-11-18 @ 20:43:54
URL: http://mellakaramell.wordpress.com
Postat av: Anonym

Såg att du kikat nu! Trevligt!Tack ska du ha! Man gör vad man kan :)

2008-11-18 @ 20:44:10
Postat av: LInda

Hej igen! Läste just ditt inlägg..intressant det där! Hur gör man rätt?Min 6 månaders älskar inte mat direkt..Vi låg inne för matvägran i 2 månader för 4 månader sen..usch vad det tog..Men med det större barn kan det gå.. Vi har en 4,5 åring..Han var också så där med maten! Man gjorde allt...puh..Allt..så jag knner igen det.. Vi hade också hot..som tex. Äter du inte åker du i säng.. Eller så drogs ngt annat in av hans leksaker som man visste han tyckte om.. När det väl blev indragning eller sängen så gick det ett tag. han skötte sig och han fick tillbax sina saker...Men sen isommras så var det igång igen..Man såg att han gjorde det av ren trots..Han la ner korv med brödet på talriken och sa: jag vill inte äta. Då blev det så att han fick sitta vid matbordet tills han ätit upp...3,5 timme satt han där! Det är tålamod det! Ren vilja! Bra gjort! Han kommer alltid tid maten nu och frågar gärna vad det blir till mat.. Ren tur eller funkar det??Han får lägga upp mat själv nu..(läggs upp så vi båda är nöjda)Men lägger inte upp överdrivet utan nästan lite mindre av dem måltiderna han gillar mest...för då ber han gärna ommer..och så har det fortlöpt.. Men sen tjatet om: Ät upp nu, du får leka sen..Det finns alltid men inget som stör! Vet inte om detta gav dig ngt men kände så igen mig i ditt inlägg!

Njut av kvällen! Snart d.h.w.

Mvh

2008-11-18 @ 20:52:29
URL: http://mellakaramell.wordpress.com
Postat av: barnshoppingbloggen

Hittade hit via FL =) Trevlig blogg!

Har oxå en Emilia som e dålig på att äta mat! =/

2008-11-18 @ 22:27:13
URL: http://barnshoppingbloggen.blogg.se/
Postat av: Helena

Oj oj oj, vad jag känner igen det där. Här hemma är det samma sak varje dag... Sofia kommer & säger att hon är jättehungrig, men när maten står på bordet äter hon en tugga & sen är hon "mätt".



Visst blir det en del "hot" här åxå, men det är ju för att man bara menar väl & vill att barnen äter upp sin mat. Vill ju inte att dom ska behöva gå omkring & vara hungriga.



Vi har ju "fördelen" att vi kan koppla sondvälling när Sofia inte äter, men det är ju viktigt för henne att äta åxå så att hon tränar sina muskler i mun & hals. Men som sagt, det är en svår sits.



Kram kram

2008-11-19 @ 06:03:18
URL: http://mysunshine.bloggagratis.se
Postat av: Annelie

Ja du,, det var en hemsk "rävsax" ni sitter i.

Dessa problemen hade jag aldrig med min son när han var liten, han åt allt utan bekymmer.

Men däremot så krånglade min man´s son en gång. Han fick sitta vid bordet tills han ätit upp, tog ca 2 timmar.

Men han åt upp.

Iofs var han lite äldre än ditt barn är.



Så, det är en svår sits du/ni sitter i.

Men,, visst låter det lite "grymt" detta denna barnpsykolog har sagt att man kan göra, men det kanske fungerar.

Testa vettja.

Skriv gärna o berätta hur det gick.



Ha det bra i detta träliga höstväder... som vi har här i söder i alla fall.. // Annelie

2008-11-19 @ 10:43:47
URL: http://minegen65.blogspot.com

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback