Ingvar Kamprad - en stor förebild!

Hemkommen från IKEA och som vanligt gick det åt mer pengar än väntat! Nu har jag alla fall 500 värmeljus och en mängd andra ljus som ska dofta gott. Har också med mig "tingeltangel" som jag ska göra fina grejer av. Ni som läser min blogg har nog insett att jag inte är bra på sånt ( har fortfarande bara gjort ett tackkort!). Risken är stor att allt blir liggande men jag ska göra ett försök!

IKEAS grundare är en stor idol och förebild för mig. Jag är grymt imponerad över hans sätt att driva företag. När jag pluggade Ekonomin och Redovisning fick jag se en dokumentär om Ingvar och hans framgångssaga. Tänk att en ung kille från lilla Agunnaryd, som från början cyklade runt i byn och sålde grejer, har kommit så långt som han gjort. 
Ingvars affärsidè är att vända alla problem till något man kan tjäna pengar på, smart tänkande. Han hade problem med dyra lagerkostnader och då kom de platta embalagen, han såg att folk hade problem med att få med sig grejerna hem och då började han sälja takräcken, som idag är utbytt mot leveranstjänst!
För ett antal år sedan serverade jag jag några anställda från IKEA, de var chefer av olika slag. De satt i ett separat litet rum och jag kunde höra alla deras diskutioner.
Bland annat berättade de att anledningen till att IKEA idag säljer pizzaslice är för att de hade köpt in mängder med pizzaugnar som skulle användas i deras restauranger. Av någon anledning gick dessa ugnar inte att använda i deras kök och detta blev ett problem som Ingvar vände till STOR ekonomisk vinst. Dessa ugnar står idag på en fabrik som tillverkar dessa pizzor som vi köper i mängder!



Jag försöker att tänka som Ingvar när jag har problem på jobbet. Hur ska jag bli rik på detta? Än så länge har jag inte kommit lika långt som Ingvar men en vacker dag kanske..... 
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: Sessan ♡

Han blir en legend den mannen där!! Jag förstår varför du är impad, jag är det också!!



Kram

2008-11-24 @ 21:12:01
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: Helen

Ja man önskar att man hade lite mera Ingvar i sig. Tycker det är imponerande bara att gå på IKEA och se deras upplägg. Först bli inspirerad, sedan äta / fika och tänka på vad man sett för att sedan spendera pengar. Har själv aldrig varit på IKEA utan att handla något.

2008-11-25 @ 09:56:06

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback