Detta med fullmåne

Fick en fråga om varför min dotter sover dåligt när det är fullmåne och tänkte kommentera det i ett inlägg.
Det finns ju mängder av artiklare gällande detta med sömnbekymmer vid fullmåne och experter säger att det är en myt och att inga bevis finns att folk skulle sova sämre vid fullmåne.
Det jag skriver är MINA åsikter och inget expertutlåtande.

Innan jag fick Leonie hade jag hört flera personer säga att de sov dåligt vid fullmåne, bla min mamma. Eftersom jag själv inte hade erfarenhet så hade jag heller inga åsikter.
Sedan Leonie föddes har jag insett att denna ev myt stämmer på pricken in på Leonie. Hon sover fortfarande inte hela nätter någon gång men natten innan det är fullmåne är det ALLTID som värst.
Min man trodde heller inte på detta från början och undrade vart jag hade fått dessa "hokus pokos" från :)

Numera har han insett att det stämmer varje gång!
Egentligen borde det inte vara så konstigt. Månen styr allt vatten i Universum och kroppen består av 70% vatten, vilket får en kropp att reagera.
Många menar ju att människan överlag blir "lite galen" när det är fullmåne. Statistik säger väl att flest brott sker när det är fullmåne?
Muslimernas ramadan är styrd efter månen. Vad jag fått lära mig så infaller ramadan den månaden månen är som närmast jorden och påverkar kroppen som värst. Att då fasta är ett sätt för dem att behålla lugnet när månen omskakar kroppen.
Som sagt, allt ovan är mina åsikter och vad jag hört sägas. Inget annat!
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: Vicki

Jag har läst ditt inlägg. Ett mycket givande inlägg och jag fick svar på min fråga. Har inte hört talas så mycket om det här med fullmåne så därför blev jag lite nyfiken.



Vicki

2008-11-11 @ 20:52:22
URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com
Postat av: Helena

Min lillasysters son är åxå så där... När det är fullmåne ute så sover han jättedåligt. I vanliga fall sover han lugnt hela nätterna... men inte då det är fullmåne.

2008-11-12 @ 05:25:40
URL: http://mysunshine.bloggagratis.se

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback