Varför föds man inte med en 30 årings kunskaper!

Idag har jag funderat över detta med livets olika skeden. Jag kommer att skriva generellt, men jag vet att vi alla är olika och att detta inte till 100% stämmer in på alla. Dock tror jag att många kommer att känna igen sig :)

Vi börjar med delar in livets gång i tre olika skeden, där 1:a skedet är när vi är barn/tonåringar, 2:dra skedet vuxna/medelålders och slutligen 3:dje skedet äldre/pensioner.
När vi är i skede 1, upp till ca 20 år, då ska vi fatta alla beslut som rör resten av våra liv. Vi ska vara duktiga i skolan och skaffa oss bra betyg, därefter välja vilken typ av utbildning vi ska gå. Vi ska tacka ja alt nej till alkohol, rökning och oskulden. Vi ska börja bygga upp den kropp vi ska leva med resten av livet. Listan kan göra hur lång som helst på div val vi behöver ta som kommer att följa oss resten av livet.
Det är tyvärr även i detta skedet som vi har minst kunskap, minst erfarenhet och minst klokhet!
Att få en tonåring att plugga intensivt kan vara jävligt otacksamt, att få en tonåring att skita i dessa cigaretter kan vara lönlöst och att få en tjej på 16 år att förbli oskuld en tid framöver kan vara svårt. 
Hade vi bett en 35 åring om dessa grejer hade de självklart följt våra råd!

Idag är jag 34 år och har fattat vikten av att plugga ordentligt och skaffa mig en utbildning. Idag inser jag att det inte är så cool att röka. Idag skulle jag gärna skrytit om att ha varit oskuld länge. Idag önskar jag att jag hade lyssnat på min mamma!

I skede 2, där jag är nu, ska vi  fatta beslut som rör vårt liv i skede 3, när vi blivit gamla och pensionärer. Det är lite enklare eftersom vi nu är lite klokare. 
Jag pensionssparar för att få det bra ekonomiskt, jag sparar i fonder, jag tar hand om mina barn så att dom förhoppningsvis ska vilja ta hand om mig. Jag drömmer även om massa roliga saker som jag inte hinner göra nu men som jag har planer på att göra när jag blir pensionär, bla tänkte jag börja spela golf. 
Det är verkligen lättare att fatta livsavgörande beslut nu. 

Så lätt allt vore om vi satt inne med alla "skede 2 kunnskaper" redan i skede 1......

Nu är mycket för sent för mig, även om man kan bättra upp mycket. Mitt jobb idag blir istället att försöka få mina barn att fatta korrekta beslut. Nu blir det min tur att vara tjatig morsa som gnäller om läxorna, äta rätt och plugga ordentligt. 
När man är 34 år så kan man ju allt detta men samtidigt ligger det så nära till hands att man själv var i skede 1 så jag inser ju att det inte kommer att bli lätt. 
Mina barn är bara små ännu men min man har en tonåring och ibland när jag tjatar på honom om div grejer så kommer jag på mig själv med att inte veta vilket ben jag ska stå på.
Ena benet är 34 år,vuxen och klok och det andra benet kommer ihåg hur det var när man själv var i den åldern!

Ibland när mina småtjejer hoppar i vattenpölar, målar vattenfärg över hela kroppen eller kladdar med lera kan jag drömma mig tillbaka till den åldern. Gud vad jag ville få göra dessa saker. Då brukar jag skita i att säga till och hellre låta dom bli blöta, kladdiga och skitiga. I min ålder är ju det för sent ( allfall så länge någon ser mig )

Jag hoppas ju på något sätt att denna blogg ska finnas många år framöver så att mina töser ska få ta del av den. Om inte tekniken fungerar så kommer jag att skriva ut och spara. 
För deras skull kommer jag därför sätta upp en lista på saker jag skulle gjort annorlunda eller inte gjort alls alt gjort.

- Varför skulle jag börja röka? Det är inte tufft och det förstör mitt liv.
- Hade gärna sett att min oskuld gå till någon annan och lite senare!
- 2,6 i betyg är inte det ultimata och med annan inställning till skolan hade livet sett annorlunda ut, även om jag har läst upp allt.
- Att vara sambo för tidigt stoppar mycket av ungdomens upptäcksresa. Vänta med den biten!
- Barn kommer tids nog. Nu fick inte jag förren vid 30 år men det var nära att jag blev mamma vid 16 år och det känns VÄLDIGT skönt att det inte blev så!
- De pengar mamma och pappa sparat under alla år hade lämpat sig bättre till någon investering än till fester!
- Varför fortsatte jag inte med någon sport så jag hade kunnat va skitduktigt på något idag?

Det finns så mycket som jag skulle gjort annorlunda om jag vetat det jag vet idag. 
Nu ska jag jobba hårt på att lära ut allt jag kan till mina döttrar och jag hoppas det ger resultat!

 
 
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback