Min topplista gällande resor!


I brist på semester under denna sommar tänkte jag drömma mig tillbaka till tidigare resor jag gjort och skapa en topplista.
Platsen de olika resorna hamna på har inte alltid så mycket att göra med själva landet jag varit i utan handlar mer om min upplevelse, resesällskap och annat som gör en resa minnesvärd.

Här kommer min lista:

1:a plats = Vår segling runt Turkiet och Grekland

År 2002 reste jag, Raffa, Alexander, Micke, Sofia, Ronny, Mitchka och Marcus med flyg ner till Marmaris där Marcus hade sin segelbåt. Jag var grymt skeptisk till denna resa då jag aldrig seglat tidigare. Gillar inte trånga utrymmen och när det gungar för mycket.
Jag hade heller aldrig varit inne i en 50 fot segelbåt! Herregud, vi hade fyra sovrum med vardera toalett samt kök och stort sällskapsrum! Inte trång någonstans. Redan vid avresan från Marmaris gjorde vi upp om arbetsområden så inga bråk skulle uppstå. Jag blev kock och ansvarade för att alla hela tiden skulle vara mätta. Så fort jag utfört mitt arbete kunde jag slappna av för Sofia skötte disken och Mitchka städade!
Ingen av oss hade några bestämda resmål eller någon direkt uppfattning om hur länge vi skulle stanna på vardera plats vilket gjorde att detta var den i särklass mest relaxade resa jag någonsin varit på!
Vi besökte underbara platser, åt grymt god mat, träffade massor av generösa turkar och blev dessutom filmade av turisk motsvarighet till "Packat och klart".  Marcus segelbåt gav oss en del uppmärksamhet!
Tack Marcus och övriga på resan för denna underbara semester. 
När mina tjejer blir lite äldre hoppas jag kunna göra något liknande resa igen!

Några kort från den resan finns tyvärr inte att lägga in, allt finns bara i pappersformat!




På 2:dra plats kommer våra sistra tre veckor i Brasilien, där denna bild är tagen



Vi var i Brasilien i totalt 4 veckor år 2005. Första veckan var i Ponta Negra, utanför Natal och den veckan ligger på min bottenplacering. Blä vilket ställe. Tråkig strand, tråkigt vatten, oerhört många störande strandförsäljare samt tiggande 12 åriga nerknarkade och gravida flickor gjorde den veckan till ett bottennapp. Jag var riktigt nervös då vi skulle vara bort 4 veckor och det var så illa. 
När vi veckan efter förflyttade oss till Tibau de Sol och därefter till Pipa hamnade vi i paradiset! 
Så underbart, så vackert, så lugnt och så enormt trevliga människor!
Raffa och jag gifte oss inofficiellt där och det bröllopet är svårslaget.
Vi var på plats så pass länge att Raffa hann tillhöra hotellets fotbollslag och hade träningar och matcher sista veckan!



På 3:dje plats kommer Thailand


Bilden på Raffa är tagen på "The beach"


År 2007 reste vi till Thailand. Leonie var bara 4 månader och jag var lite nervös över att åka med henne och ytterligare 2 barn. Trodde inte det skulle bli mycket semester för mig, ack så fel jag hade.
Att vara bland Thailändarna var som att dygnet runt ha ett flertal nannys med sig :) De riktigt avgudar barn och överallt tog de hand om våra barn. För första gången på länge fick jag äta i lugn och ro med TVÅ händer!
Första veckan var vi på Kata Beach och levde lite "lyxliv". Bodde bra och allt var enkelt ordnat för oss. Här fanns fin strand och mycket shopping.
Andra veckan bodde vi i bungalow i Kho Lanta, ett lite tråkigare ställe enligt mig, men vi hade det bra. Även hä blev vi filmade en kväll då hotellet skulle spela in en reklamfilm för sitt ställe och behövde en barnfamilj som statister! Vi blev bjudna på middag och vin och under tiden vi åt filmade de.
Sista veckan var vi Ao Nang och det gillade jag bäst. Här fins allt man kan önska sig. Underbara öar, snorkling, bad, god mat och shopping.
Hyrde en longtailboat en dag och skulle besöka ett flertal öar. Ombord på båten fanns två 20 åriga killar som var ansvariga. Redan på stranden i Ao Nang tog den ena killen hand om Leonie och jag fick henne tillbaka på kvällen när vi kom hem! Han bar, matade, rapade och sövde henne! Allt för att jag skulle få snorkla och sola!
Tack underbara människa för denna dag!

På 4:de plats kommer Fillipinerna

Härifrån finns inga bilder men det var på sina sätt en grym resa. Är osäker på året men tror det var 1997. Reste med Lennart som jag jobbade med i Oslo. Vi var överens om att resa ner tillsammans men inget skulle hindra oss från att skiljas åt om vi ville olika saker.
Efter ett dygn i Bahrain, som var fantastiskt land, kom vi till Manilla. Där upplevde jag mitt värst dygn! Fy vad hemskt det var. Lennart hade bokat in oss på det billigaste han kunde hitta och då blev det som det blev. Jag var på min första långresa som inte var charter och hade ingen koll på något!
Låg och grät i min så kallde säng och bad Lennart köpa en pistol och skjuta mig så pass att jag skulle överleva men få flygtransport ordnad omeldelbart hem till Norge!
Dagen efter det reste vi vidare till Boracay och det var underbart. Här stannade jag i tre veckor ensam eftersom Lennart valde att resa vidare och se fler ställen. Jag vågade inte förflytta mig mer när jag äntligen funnit ett paradis!
Reste under juni månad då det är lågsäsong så jag var i stort sätt ensam under mina veckor. Detta gjorde att jag fick god tid på mig att tänka över mitt liv!
De få människorna jag träffade hade jag det väldigt trevlig med, bla en engelsk kille som jag delade bungalow med ett tag. Vi var bara vänner och jag tänker på honom än idag och undrar vad han gör numera!
 
På 5:e plats kommer Playa del Carmen i Mexico

Denna resa gjorde vi ihop med Fredrik, Linn och Ludvig år 2006. Bodde på ett 5 stjärnig all inclusive hotell som hade allt!
Överallt fanns barer och buffeèr med mat och dryck, vilket gjorde att vi iof kom hem lite med några extra kilon, mem herregud så gott allt var.
Tyvärr hade orkanen Katarina i oktober året innan förstört en hel del av växtligheten runt om. Det var kanske tomt på palmer!
Vi gjorde även båtresa över till en närliggande ö, som jag glömt namnet på, där vi hyde bil och körde runt. På samma ö, som är känt för sina smycken, provade jag en ring för 970 000 kr. Kul att ha haft en sån på fingret, fick förståligt nog lämna tillbaka den sedan!
På vägen hem mellanlandade vi i Amsterdam och där på en toalett gjorde jag ett gravtest som visade positivt. En liten Leonie växte i min mage :) 

Jag och Emilia på väg till middag!


Slutligen på min lista kommer Kap Verde!

Härifrån finns tyvärr inga bilder då mitt minneskort gick åt helvete sista veckan. Detta kommer jag nog aldrig komma över. För första gången reste jag med en nyinköpt Nikon D40 och skulle ta mängder av bilder, så går allt åt helvete.
Jag får leva med minnet!
Kap Verde som sig var ingen direkt trevlig plats. Det har inte regnat på 8 år och det syntes. Inga träd, inga palmer, inga blommor. Vi bodde även denna gång på ett all inclusive hotell och även här var maten underbar.
Även om jag inte dirket gillade Kap Verde så finns denna resa på min lista och det beror på sällskapet! Vi reste denna gång med Marcus, Pernilla och Bella och vi hade väldigt trevligt tillsammans.
Dagarna på stranden med barnen var supermysiga och efter några dagar fick vi bra rutiner på barnen så att vi även kunde njuta av trevliga middagar!

Utöver dessa resor har jag gjort ett flertal andra resor som varit bra på sitt sätt men som inte slår sig in på denna lista bla Rhodos, Poros, Kroatien, Korsika, Badgastein, Malaga, Torrevieja, Como och Val dìser. 
Längst ner på min bottenlista hamnar Bibione, en stad i Italien. Ett tyskt semesternäste på Italienska rivieran!
Hade drömt länge om att besöka Italien och få äta parmaskina, mozarella och drícka gott vin. Blev så blåst man kunde bli!
För att gottgöra oss for vi vidare till Como och där uppfylldes mina drömmar.

Det var min topplista.

Här kommer dagens Mia Thörnblom:

Så bra att jag har underbara vänner och familj som gjort dessa resor möjliga. Ett trevligt resesällskap gör halva resan.

Tack för att jag haft råd att resa på dessa resor.

Hjälp mig att ha råd att göra ytterliga resor framöver! Min drömresa idag vore att få resa till en Västindisk ö med Raffa ensam och bo i en bungalow som står i kristallklart vatten och där det är grymt billigt med champagne!
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: annah

Ser ut som härliga resor! Själv var jag i Kina i våras och hoppas att jag kan åka dit igen. Är verkligen facinerad av landet. Skulle heller inte ha något emot att besöka Nya Zeeland nån gång i livet, speciellt Milford Sound som jag hört talas om ska vara vackert.



Hälsn.

annah

2008-07-22 @ 08:38:29
URL: http://elsklingen.se

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback