Polsk julfest


Emilia och hennes kompis Emily som också har polsk förälder. Raffa och Leonie i bakgrunden.


I lördags var Raffa och barnen på polsk julfirande när jag jobbade. Raffa glömde kameran men idag fick jag bilder av Emilys mamma så att jag kunde få se hur de hade det. Raffa är född i Polen och flyttade som 5 åring till Sverige. Hela hans familj bor här och även hans mammas släkt, och Raffa pratar polska med sin familj. Jag har tjatat på honom att bara prata polska med barnen för att de ska lära sig men det har inte gått så bra! När barnen började på Lindebo förskola gick redan Emily där och hennes mamma som också är från Polen hade ordnat så att de får undervisning i polska. Inte så vanligt att man får till annars. Varje onsdag kommer en polsk tjej och lägger 1 timme/barn. De leker, målar och pusslar men gör allt på polska. Barnen brukar komma hem med klipp och klistra bilder på olika djur som de lärt sig namnen på. Emilia börjar bli duktig men är lite blyg för att prata polksa när Raffa är med!

Vi reser varje år till Polen och jag anser att de har stor nytta av att lära sig språket. Språk har man ju alltid nytta av.
Förhoppningsvis pratar de flytande polska i framtiden.

Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: Rachel

Det är ju jättebra! Alltid bra om man kan få ett gratis språk. Min svärmor är polsk så hon brukar prata polska med våran lilla =)

2008-12-15 @ 11:51:32
URL: http://iamrachel.blogg.se/
Postat av: Marcus

Nej jag tycker det är bättre att alla på jorden lär sig engelska ordentligt istället, det blir mycket enklare.

Enklast vore givetvis om alla lärde sig svenska. Men det är nog för mycket att hoppas på.

2008-12-15 @ 17:48:15
Postat av: Rachel

Nej han pratar inte polska, men han förstår. Tyvärr så lärde dom sig aldrig, så det är ju trist.

2008-12-15 @ 21:50:27
URL: http://iamrachel.blogg.se/
Postat av: Annika

Vad bra!! Mina föräldrar är själva från Finland, är så glad över att de valde att lära oss syskon det. En stor fördel idag :-)



Fina de söta Sessorna är på bilden!!

2008-12-16 @ 00:36:56
URL: http://duracellmamman.se/wordpress/

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback