Vår semester i Polen


Idag kom vi tillbaka från vår semester i Polen. Har varit där hela veckan tillsammans med barnen, min mamma, Janne, barnens farfar och Anette.
Denna resa gör vi årligen eftersom Jaroslaw och Raffa spelar Polonia Cup på Amber Baltic GC varje år. Mamma och Janne hänger med och hjälper oss med barnen och jag går med som caddie till Raffa.
Farfar och Anette bor i sin lägenhet i Miedzyzdroje och vi andra bor i Raffas farmors gamla hus i Chinowo. Mellan dessa små byar ligger golfbanan.  

Hade längtat efter båtturen över till Polen men det blev ingen hit!
Normalt sätt gillar jag den resan för de har väldigt god och billig mat på båten, barnen älskar att åka båt och det finns butiker att handla i.
Denna gång blåste det full storm på överfarten och båten gungade rejält. Jag drack en öl men det kändes som om jag drack 20.
Det var svårt att gå och jag var livrädd för att bli sjösjuk. Valde att gå och lägga mig direkt istället men kunde inte sova. Det gungade, gnisslade och förde ett hemskt liv. Låg bara och tänkte på filmen Titanic och planerade hur jag skulle rädda familjen!

Här försöker vi ha en trevlig middag även om alla var ganska sammanbitna!


Jag var dessutom sjuk under våra första dagar, hade en skitjobbig förkylning som inte ville bryta ut ordentligt men som gjorde att mitt huvud vägde ca 3 ton!
De två första dagarna fick jag därför svika Raffa gällande golfen och låg istället hemma och löste suduko, min nya hobby!

När första dagen för tävlingen började valde jag att stoppa i mig dubbel dos ipren och nässpray för att kunna hänga med Raffa.
Jag tycker verkligen att det är kul att gå med som caddie. Har lärt mig en hel del och kan nog bidra med lite förutom att jag drar bagen och skriver score.

Här är Raffa på ranchen framför Klubbhuset


Denna bild är tagen på 10:de hål, par 5 där Raffa efter en lång drive och snyggt inspel gjorde en Eagle! 



Detta år har det varit enormt mycket getingar och bin, så även i Polen. På golfbanan var det nästan olidligt många och det var svårt att äta sina obligatoriska mackor.
I Polen heter getin osa  ( vet ej om det är rätt stavat) och uttalas som mitt namn!
Alla blev förvånade när jag presenterade mig och drog skämt om mitt namn med anledning av hur irriterande dessa getingar var :)
Nästa år får jag nog använda mitt andranamn Maria istället!





På torsdagen fyllde Anette år och vi möttes upp på Hotell Amber där Anette bjöd på tårta.
Även Raffas farbrors fru Krystyna, kusin Eva och hennes dotter Laura kom dit.
När jag träffar dessa härliga kvinnor är det enormt tråkigt att inte kunna prata polska! De kan ingen engelska och vi kan bara samtala via Raffa.
Jag försöker snappa upp så mycket ord jag kan men det är ju inte det enklaste språket att lära sig.
Tycker också att det är skitdumt av Raffa som inte varit bättre på att prata polska med våra tjejer så att de kan språket. Har anmält dom för hemspråksundervisning nu på dagis så jag hoppas de kan lära sig lite framöver.



Medans vi vuxna satt och fikade hittade mina barn en vattenspridare utanför hotellet där vi satt.
Alla barn tittade storögt på allt vatten som sprutade och föräldrar kom och tog bort dom. Jag valde att låta mina tjejer roa sig för fullt!
Bägge tjejerna sprang igenom vattnet fram och tillbaka och var snart plaskblöta. Folk samlades på gatan och tog kort på dom och skrattade.
Så enkelt man kan lösa det för sig, jag fick fika i lugn och ro, barnen hade skitskoj och det roade andra på gatan!


Nu ska jag hopppa ner i min underbara säng!
Att resa är fantastiskt men hemma är alltid bäst. Min säng är svårslagen och svensk mat är verkligen det bästa som finns!

Redan idag ska ni få morgondagens rubrik
Tack och hej Mia Thörnblom, välkommen Bridget Jones!
Spännande läsning om mitt nya liv, välkommen tillbaka!
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback