Jag gör en person hemlös :(

För tre år sedan sålde mitt företag en värmepump till en person som aldrig betalde vår faktura.
Efter en tid valde jag att ansöka om betalningsförelaggande hos kronofogden och där har nu ärendet legat sedan dess. Då och då får jag en utbetalning på upplupen ränta som de har lyckats få in men betalningen i sin helhet är fortfarande obetald.
Personen ifråga är inte bara skyldig mig pengar utan har ett flertal skulder ochdet är ganska mycket pengar det rör sig om. Nu har jag fått brev från fogden att de ska auktioner ut hans hus för att få in pengar. Jag kommer med andra ord att få mina pengar snart som jag har rätt till men samtidigt blir en människa hemlös. 
Allt känns väldigt konstigt. Å ena sidan är jag irriterad på personen som kan med att fortsätta köpa grejer utan att ha för avsikt att betala. Det är ju liksom inte en allmän rättighet att köpa en värmepump och han kunde ju ha skitigt i att beställa den. 
Jag har ett företag att driva med mängder av kostander och jag kan inte dela ut värmepumpar till höger och vänster av ren välgörenhet. 
Å andra sidan känns det lite olustigt att en person blir hemlös för att jag ( och en del andra) ska få våra pengar. 
Ser framför mig hur han ligger och sover i en buske i vinter medans jag sitter på mitt varma kontor med ytterligare 20 000 kr på kontot.

Jag är själv väldigt noga med att betala för mig och har så svårt att förstå dessa människor som väljer att inte göra rätt för sig. Under årens lopp har jag blivit "lurad" på så mycket pengar. 
Som företagare är det inte mycket man kan göra. Det är bara att acceptera att man inte får sina pengar. 
Många är livrädda för fogden men jag har idag insett att man inte kommer långt ens med dom. 
Har ytterligare en fodran på en kund på över 30 000 kr som inte betalar. 
När jag pratade med fogden om honom visade sig att han hade p böter för 495 000 kr! samt ytterligare skatteskulder på ca 300 000 kr. Chansen att jag får mina pengar är alltså minimal. 
Trots detta går denna person runt med registreringsbevis och org nr och fortsätter att handla prylar!
Jävla as!

Lite av baksidan med att vara företagare!
 
Följ gärna min blogg, klicka på ikonen

Kommentera
Postat av: Tokaungen

Fast det är inte Du som gör honom hemlös, det har han fixat så bra själv!

2008-08-15 @ 11:02:59
URL: http://mandorff.blogg.se/
Postat av: Helena

Parkeringsböter för 495 000?! Det måste vara en heltidssysselsättning att felparkera då. Trist att folk inte pröjsar för sig, minst sagt, men jag tror nog att de landar på fötterna. Du ska ju ha dina pengar så att ditt företag kan fortsätta. Det tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete för.

2008-08-15 @ 11:34:06
URL: http://marschs.blogg.se/
Postat av: annah

Hej, det var jag som efterlyste bra bloggar på fl.

Va fin din blogg är, gillar designen skarpt, enkel och stilren.

bra skrivet.

Här kikar jag in fler gånger :)

2008-08-15 @ 17:14:54
URL: http://nybylivet.blogspot.com
Postat av: Anne Thörnström

Hej Åsa,

Hmmm visst är det knasigt! Jag tror på karma!

Föresten tack för babybjörn idag - hon verkar gilla den. Ikväll när jag stod och strök så såg jag måttbandet ligga där, tänkte på din blogg och mätte mig själv också, så nu är jag också mätt och med införstådd vad mitt mått är nu.....



Måste bara tillägga att jag lade märke till en sak idag när vi drack kaffe att du respekterar din omgivning på ett snyggt sätt.

När de stora barnen kom upp på altanen och Ida sov så sade du till dem att tänka på att vara lite tystare. Ida är ju van vid sin storasyster så det är inte så farligt men jag blev så glad att någon tänker och visar hänsyn och framförallt lär barnen att visa hänsyn.



Sedan frågade du mig om det var ok att ge Elin läsk. Tack! Faktum är att det var lördag och helt ok, annars försöker vi att hålla i godsakerna nu för under försommaren var det för mycket hit och dit med det där och vi hade ett monster hemma. Det funkar bättre med lite rutiner kring det där. Man fikar ju i stort sett hela sommaren och det behöver ju inte alltid vara sött till kaffet. Tack för kaffe utan dopp - det uppskattar jag!



Kram Anne

2008-08-16 @ 21:58:43

Missa inte mitt nästa inlägg, klicka på ikonen! 


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback